Drie redenen om te stretchen na het sporten

Heb je besloten om rekken en strekken na het sporten over te slaan? Het kan namelijk verleidelijk zijn om na een goede training gewoon op de bank te gaan liggen en het rustig aan te doen. Hoewel je hoogstwaarschijnlijk hard je best gedaan hebt en je toe bent aan welverdiende rust, is je training toch nog niet helemaal klaar. Een goede sessie van rekken en strekken is noodzakelijk om problemen te voorkomen met je spieren en gewrichten. In dit artikel nemen we door waarom het van belang is om rekoefeningen uit te voeren na een training. 

Rekken verbetert de hartfunctie

Sporten zorgt ervoor dat het bloed gaat stromen, wat uiteraard verschillende belangrijke gezondheidsvoordelen biedt. Het is echter net zo belangrijk om je hartslag weer op een normaal niveau te krijgen nadat de training voorbij is. Door op de juiste manier aan de slag te gaan met rekoefeningen, kan je hart op een gezonde manier terugkeren naar een normaal tempo.

Rekken vermindert melkzuur

Wanneer je traint, produceert het lichaam melkzuur, wat helaas kan bijdragen aan pijnlijke spieren.  Gelukkig kan door middel van rekoefeningen de ophoping van melkzuur door het hele lichaam worden vermindert. Daarnaast kan het je helpen om de gespannen spieren beter te laten kalmeren.

Rekken beperkt spier- en gewrichtsbelasting

Op de juiste manier te rekken en strekken kan de belasting van de spieren en gewrichten beperken. Het zal je spieren helpen flexibel en strak te blijven. Dit verkleint uiteindelijk de kans op blessures na het sporten.

Gelukkig zijn er verschillende rekoefeningen die kunnen bijdragen om problemen te voorkomen met je spieren en gewrichten. Een personal trainer kan je daarbij helpen. Op zoek naar een sportschool met persoonlijke coaching bij jou in de buurt? Zoek dan eens op Den Haag sportschool en neem een kijkje bij gezelligste sportschool van Den Haag!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *